poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Jak mobilne urządzenia pomagają poznawać kulturę i sztukę?

Smartfony i tablety stają się coraz bardziej dostępne cenowo, przez to coraz popularniejsze. Sposób ich wykorzystania także rozwija się dzięki funkcjom wbudowanym w te urządzenia oraz aplikacjom niezwykle poszerzającym ich zastosowanie.
W jaki sposób można zatrudnić mobilne urządzenia do poznawania kultury i sztuki? Chcemy podpowiedzieć ci 3 pomysły.


Mem internetowy ze strony http://imgur.com/2LUmftp




1. Aplikacje
Aplikacji, dzięki którym największe dzieła sztuki, architektury i muzyki są na wyciągniecie ręki jest niezwykle dużo, gdyż wiele z muzeów, galerii czy instytutów kultury udostępnia w wersji mobilnej swoje zasoby. W Polsce ciekawe apki mają Muzeum Chopina w Żelazowej Woli – Chopin Żelazowa Wola czy Muzeum Pałac w Wilanowie – Przewodnik Park Wilanowski. Zawierają one muzykę, nagrania lektorskie, krótkie wideo, zdjęcia, opisy oraz mapy, dzięki czemu zwiedzanie tych miejsc staje się bardziej urozmaicone i wzbogacone o nowe informacje.
Aplikacje światowych muzeów i galerii pozwalają na robienie wirtualnych wycieczek, możesz więc wybrać się do Nowego Yorku do Muzeum Sztuki Współczesnej MoMA, do Paryża zobaczyć Mona Lizę w Luwrze czy do londyńskiego National Gallery obejrzeć tamtejszą kolekcję dzieł Van Gogha.

pixabay.com/pl, CC0

2. Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality, AR) 
Z czym kojarzy ci się w pierwszej kolejności poznawanie dzieł sztuki w muzeum czy zwiedzanie zabytków na wycieczce? Przewodnik opowiada, reszta słucha…albo nie. Nic więc dziwnego, że współcześnie instytucje kulturalne chcą korzystać z możliwości rozszerzonej rzeczywistości, by dosłownie zbliżyć odbiorców do historii, obiektów i ludzi sprzed wieków. Augmented Reality  to dość młoda technologia polegająca na nakładaniu na rzeczywisty obraz pokazywany przez kamerę dodatkowej warstwy informacyjnej w postaci, np. grafiki 2D, 3D, wideo, audio czy tekstu. Z AR można w tym momencie korzystać na nowocześniejszych telefonach komórkowych, tabletach i smarfonach z wbudowaną kamerą, GPSem i kompasem oraz dostępem do internetu. Dzięki temu, obserwując np. pomnik przez kamerkę, zdobywasz wiedzę o obiekcie, na który patrzysz. Warto wędrując po mieście wypróbować aplikacje Wikitude i Google Goggles, choć liczba obiektów możliwych do wyszukania bywa w niektórych miejscach i dziedzinach uboga (co zapewne będzie się zmieniać). Niezwykle ciekawym wykorzystaniem tej technologii może pochwalić się Museum of London, które stworzyło Street Museum. Dzięki aplikacji możesz nałożyć na obiekty dzisiejszego Londynu zdjęcia i grafiki 3D od XVII do XX wieku (ten filmik pokazuje jej niezwykłe możliwości).

3. QR Code 
Zapewne widziałeś już nie raz w gazecie czy na opakowaniu produktu kwadracik z czarnymi punkcikami – to tak zwane QR kody, które są sposobem szyfrowania linków URL. Odczytać je możesz poprzez aplikacje mobilne, np. QR Code Reader, sam również możesz zakodować dowolną stronę przez darmowe generatory. Co to ma wspólnego z poznawaniem kultury? Coraz częściej możemy zobaczyć te kwadraciki i rozkodowywać je na wystawach czy przy zabytkach, zyskując szybki dostęp np. do strony z informacją o danym obiekcie czy do ciekawych multimediów. Jeszcze ciekawiej może być, kiedy razem z nauczycielem wykorzystacie qr kody w czasie wycieczki lub gry miejskiej – mogą kryć się pod nimi pytania i zagadki dla was albo wskazówki i informacje o tym, co właśnie widzicie.

pixabay.com/pl, CC0





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz