poniedziałek, 12 maja 2014

Zadania dla uczniów - cyfrowe zamiast analogowych

Zadania, które do tej pory uczniowie realizowali z pomocą kartki i długopisu, warto przenieść w cyfrowy wymiar, z korzyścią dla ucznia i procesu zdobywania przez niego wiedzy i umiejętności. 

W sieci istnieje wiele bezpłatnych i wyzwalających kreatywność narzędzi, których użycie ogranicza jedynie wyobraźnia nauczyciela i uczniów. Dzięki nim szkoła może być mniej analogowa, a bardziej cyfrowa, czyli przenosić uczenie się do środowiska naturalnego dla dzisiejszych uczniów. Narzędzia Web 2.0 mogą być wykorzystywane przez nauczycieli przedmiotów humanistycznych na różnorodne sposoby, dzięki czemu - jak pokazuje praktyka - uczniowie bardziej się zaangażują, zdobędą nowe umiejętności, będą się świetnie bawić (i uczyć), czując się jak prawdziwi artyści!

www.pixabay, CC0

Przedstawiamy kilka sprawdzonych i naprawdę efektownych programów, przydatnych zwłaszcza polonistom i historykom.

Uczniowie bardzo często na lekcjach tworzą plakaty, ale po zakończeniu projektu zazwyczaj lądują one w koszu, a ich dostępność dla odbiorców jest mocno ograniczona. Dlatego warto tworzyć plakaty interaktywne, co umożliwia serwis Glogster. W darmowej wersji można do plakatu dodawać teksty, zdjęcia, filmy, linki, korzystać z gotowych szablonów glogów lub dodać własne elementy grafiki oraz tło. Taki "ożywiony" plakat przemówi - dosłownie - do uczniów z większą siłą.

Przydatnymi narzędziami do gromadzenia cyfrowych zasobów w formie interaktywnych tablicLino i Padlet. Można na nich w łatwy i szybki sposób zamieszczać różne treści, linki, zdjęcia, nagrania, notatki. Taka wirtualna tablica może pełnić kilka funkcji: ogłoszeniową na blogu klasowym/szkolnym (prace domowe czy informacje o wycieczce); zbiór materiałów na konkretny temat, np. o Mickiewiczu, zbiór tablic tematycznych przygotowanych przez nauczyciela do zajęć lub tablic przygotowanych przez uczniów indywidualnie bądź grupowo.

Interaktywne osie czasu warto wykonywać, aby lepiej zrozumieć i powiązać ze sobą informacje, następstwa zdarzeń i zapamiętywać daty, osoby, miejsca. Istnieje wiele narzędzi on line, które pozwolą uczniom zwizualizować wybrany wycinek historii w multimedialnej formie, dzięki czemu ucząc się, będą tworzyć edukacyjne zasoby. Istnieje wiele interesujących narzędzi, których możliwości warto wypróbować, np. Timerime, TimeToast, MyHistro, Timeline JS, ChronoZoom czy TikiToki. Porządkowanie treści na osi czasu i szukanie multimediów jako ilustracji to świetna metoda na podsumowywanie danego materiału i doskonała metoda pracy ze źródłami.

Uczniowie mało czytają? A może sami napiszą książkę i podzielą się nią online z rówieśnikami? Albo do znanego tekstu stworzą piękne ilustracje i połączą je w całość. Tworzenie e-książek nigdy nie było prostsze, mogą w to bawić się nawet uczniowie podstawówek. Bardzo łatwo opublikować je potem w sieci np. na klasowym blogu, dzięki czemu twórczość uczniów doceni szersze grono czytelników. Istnieje wiele programów, o różnym stopniu zaawansowania, możliwościach (nie wszystkie uwzględniają polskie znaki) i wyglądzie, na pewno jednak dostarczą sporo radości młodym pisarzom i ilustratorom, np. Storybird, Isuu, ZooBurst (w 3D), Tikatok, Storyjumper, MixBook, Pageflip Flap. Efektywne i efektowne promowanie czytelnictwa gwarantowane!

Po więcej inspirujących narzędzi warto zajrzeć na stronę Educators Technology, skąd m.in. pochodzą powyższe propozycje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz